Sunday, February 05, 2006

Totusindogtoogtyve (tekstuddrag)


Hun kigger op i den mørke nattehimmel over hende. Stjernerne er blevet matte siden reklamerne kom til. Kæmpe rumstationer med lysende logoer. Ingen navne eller slogans, kun logoer. Bill Gates har faktisk købt hele tre: Et Windows symbol, et amerikansk flag og, meget spøgefuldt, et smiley face. Engang imellem bliver nogle skiftet ud, fx. har Starbucks kun fået råd til at se deres grønne logo på universets vrang for ganske nyligt. De udskiftede McDonald's som efterhånden har lukket 70% af deres restauranter. Så måtte Ronald vinke bye-bye.

Kongen over alle, når det kommer til Space Marketing, er månen. Godt nok ses det fulde logo sjældent, men folk holder øje. Tager billeder og elsker på fjerne strande i dens skær. I år har Nike trukket jokeren. Månen er blevet invaderet af et kæmpe flueben.

Der var mange sjove episoder i starten af Space Marketing æraen. Rummet er blevet noget menneske mærket. Ujomfrueligt. Der gik også lidt tid før de fik det til at køre smooth. USA baserede firmaer, fx fastfoodkæder og tøjmærker, dominerer billedet, men også japanske bilmærker og middel-store firmaer, så som LEGO er repræsenteret. Siden man ikke må have skrift som en del af logoet fik de sidstnævnte en enorm legoklods med silhuet i rød.

Teknikken knaser stadig lidt en gang i mellem. Midlertidige blackouts og, fra tid til anden, direkte hacker angreb. For det meste har det frembragt skæve smil og grin for eksempel som da der en hel fuldmånenat hang et kæmpemæssigt rødt hjerte oplyst på månen.

Fotokredit: Nasa

2 comments:

emborg said...

Emborg: synes du slipper godt fra gængse klichéer man nemt kunne have havnet i, det er jo umuligt at bruge ordet hjerte nu om dage uden det er en kliché. men jeg hylder kærligheden og beruselsen.

ps. kan du slette det jeg skrev på "forsiden"? postede det vist forkert.

1985 var et godt år, tror jeg nok.

Muerto said...

aww i wish i could read it. But its you Steine. very PURDY. Im likin it